OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Prevádzkový a školský poriadok

 

 

Prevádzkový poriadok

šk. rok 2012/2013

Obsah

  1.         Charakteristika materskej školy
  2.         Personálne obsadenie materskej školy
  3.         Vnútorná organizácia školy
  4.         Prevádzka materskej školy
  5.         Prevádzka tried
  6.         Organizácia v šatni
  7.         Organizácia v jedálni
  8.         Organizácia v umyvárni
  9.         Organizácia v spálni
  10. Organizácia v miestnosti pohybových hier
  11. Pobyt detí vonku – pokyny pre zamestnancov
  12. Starostlivosť o vonkajšie priestory
  13. Práca a povinnosti zamestnancov
  14. Pracovné prostredie
  15. Ochrana spoločného a osobného majetku
  16. Pokyny pre návštevníkov
  17. Plán opatrení pre prípad mimoriadnych udalostí a havárií
  18. Pracovná náplň prevádzkových pracovníkov
  19. Pracovné povinnosti učiteľky
  20. Pracovné povinnosti zast. riad. MŠ
  1. Charakteristika materskej školy

MŠ sa nachádza v menej frekventovanej časti obce, v typizovanej poschodovej budove, na poschodí sa nachádzajú tri triedy s vyučovacím jazykom slovenským.

MŠ poskytuje celodennú starostlivosť deťom vo veku od 3 – 6 rokov a deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Na žiadost rodičov poskytujeme aj možnosť poldenného pobytu detí.

Pedagogický proces vytvára predpoklady pre zdravý, fyzický, psychický i estetický rozvoj detí uplatňovaním individuálnej, skupinovej formy práce.

Deti sa príjímajú zažiatkom šk. roka, ale ak to kapacita dovoľuje, aj v priebehu šk. roka na základe prihlášky dieťaťa do materskej školy.

Do zariadenia sa prijímajú deti, ktoré sú zdravotne spôsobilé, neprejavujú príznaky akútneho ochorenia, nemajú nariadené karanténne opatrenia. Prehlásenie o bezinfekčnosti prostredia a vyjadrenie o zdravotnom stave dieťaťa predkladajú rodičia pri nástupe dieťaťa do MŠ na začiatku šk. roka. Prehlásenie o bezinfekčnosti prostredie opätovne predkladajú rodičia, ak je neprítomnosť dieťaťa dlhšia ako 30 po sebe nasledujúcich dní.

Rodič zdravotne postihnutého dieťaťa predloží spolu s prihláškou a uvedenými dokladmi o zdravotnom stave aj vyjadrenie pediatra. K tejto problematike predloží aj vyjadrenia špeciálneho pedagóga a psychológa, ktorí vo svojom návrhu spracujú aj návrh na zníženie počtu detí v triede, vzhľadom na charakter postihnutia dieťaťa. Materská škola nemá vytvorené bezbariérové prostredie pre bezpečný pobyt telesne postihnutého dieťaťa, preto sa do materskej školy prijímajú deti iba s menším postihnutím.

Za vytvorenie bezpečných a hygienických podmienok na výchovu a zdravý vývoj detí prijatých do MŠ zodpovedá zástupkyňa riaditeľa MŠ. Za bezpečnosť a ochranu zdravia detí zodpovedajú pedagogickí zamestnanci.

Práce súvisiace s prevádzkou predškolského zariadenia zabezpečujú prevádzkoví zamestnanci.

Pri každodennom rannom filtri môže pedagogický zamestnanec odmietnúť prevziatie dieťaťa, ak zistí, že zdravotný stav nie je vhodný na pobyt v kolektíve. Ak dieťa ochorie počas dňa, pedagóg zabezpečí jeho izoláciu od ostatných detí a informuje rodiča dieťaťa. O všetkom vedie zápis do zošita Ranný filter.

 

2. Personálne obsadenie materskej školy

Zástupkyňa MŠ                    Ema Šillingová           100% prac. úväzok

 

Pedagogickí zamestnanci:

    Estera Zajosová  uč.                                              100% prac. úväzok

    Adriana Szabóová  uč.                                          100% prac. úväzok

    Helena Kováčová  uč.                                           100% prac. úväzok

    Džamila Fabuľová uč.                                            100% prac. úväzok

                  

Prevádzkoví pracovníci:

    Terézia Fábiková školníčka              90%

    Renáta Vendéghová upratovačka     60%

 

    3. Vnútorná organizácia školy

    2 – 4 ročné deti           17 detí

    4 – 5 ročné deti           17 detí

    5 – 6 ročné deti           18 detí

 

    4. Prevádzka materskej školy

MŠ je v prevádzke denne                         od 6,45 hod.       do 16,30hod.

Konzultačné hodiny zást. riad. MŠ       na základe dohody s rodičmi.

  1. Prevádzka tried

O 7.00 hod. sa otvára hlavný vchod budovy. Deti sa schádzajú do troch tried. Čas prevádzky jednotlivých tried je upravený podľa personálneho obsadenia MŠ, pričom sa zohľadňujú požiadavky rodičov.

 

    5. Organizácia v šatni

Do šatne majú prístup rodičia, ktorí si pri vstupe do budovy riadne očistia obuv. Pri prezliekaní a odkladaní vecí do skriniek vedú rodičia v spolupráci s učiteľkou deti k poriadkumilovnosti.

Za estetickú úpravu šatne zodpovedajú triedne učiteľky, za hygienu a uzamknutie vchodu po prevádzke zodpovedajú prevádzkoví zamestnanci.

Všetky veci treba riadne označiť, v prípade straty MŠ na seba neberie zodpovednosť.

 

    6. Organizácia v jedálni

Jedno sa podáva nasledovnom časovom rozmedzí

Desiata                      9,00

Obed                          11,45

Olovrant                    15,00

 

Za kvalitu a predpísané množstvo stravy zodpovedá riaditeľ ZŠS.

Zisťovanie počtu stravníkov zabezpečujú vo vzájomnej spolupráci učiteľky rannej smeny.

Za organizáciu a výchovný proces v jednálni zodpovedajú učiteľky. Učiteľky vedú deti k osvojeniu návykov kultúrneho stolovania, uplatňujú individuály prístup k deťom.

Servítky zabezpečujú rodičia.

Počas jedla učiteľka nenásilne usmerňuje deti, podľa potreby deti aj prikrmuje, pritom ich však nenúti jesť.

Deti 2-4 ročné používajú pri jedle lyžicu, deti 4-5 ročné aj vidličku, a deti 5-6 ročné kompletný príbor.

Desiata a olovrant je podávaný na malých tanieroch.

 

    7. Organizácia v umyvárni

Všetky triedy majú samostatnú umyváreň. Každé dieťa ma vlastný uterák, pohár, zubnú kefku. Za pravidelnú výmenu uterákov (týždenne) zodpovedajú rodičia.

Deti sa zdržujú v umyvárni len za prítomnosti učiteľky, ktorá ich učí základným hygienickým návykom a sebaobsluhe.

Za celkovú organizáciu pobytu detí v umyvárni, uzatvorenie vody, spáchnutie wc a dodržiavanie hygienických a bezpečnostných predpisov zodpovedajú učiteľky príslušnej triedy.

Hygienické potreby zabezpečujú rodičia detí po schválení na prvej schôdzi ZRPŠ.

 

    8. Organizácia v spálni

Počas popoludňajšieho oddychu v spálni dbá učiteľka o primerané oblečenie detí (pyžamo). Zabezpečí pravidelné vetranie spálne, ktoré neohrozí zdravie detí.

 

Odpočinok detí

2 – 4 ročné                od 12,30        do 14,30

4 – 5 ročné                od 12,30        do 14,30

5 – 6 ročné                od 12,30        do 14,15

 

    9. Organizácia v miestnosti pohybových hier

V priestoroch sa striedajú triedy podľa harmonogramu. Naša MŠ má k dispozícii miestnosť v utorok, štvrtok a v piatok od 12.00 hodiny.

2-4 r. deti majú pri cvičení uvoľnený odev , 4-5 r. od pol roka majú cvičebný úbor, 5-6 r. deti majú počas celého roka telocvičný úbor.

Do šatne a miestnosti pohybových hier vstupujú deti pod dozorom dospelej osoby, ktorá zistí pred používaním náradia a náčinia jeho technický stav.

Dbá o bezpečnosť detí a správnu organizáciu.

 

    10. Pobyt detí vonku – pokyny pre zamestnancov

Počas pobytu detí vonku je učiteľka povinná zabezpečiť deťom plnohodnotnú, organizovanú činnosť, venuje deťom zvýšenú pozornosť, dodržiava požiadavky bezpečnosti a ochrany zdravia v zmysle príslušných všeobecne záväzných právnych predpisov a pokynov zástupkyne MŠ.
Na vychádzke nemôže mať pedagogický zamestnanec viac ako 21 detí vo veku od 2-7 rokov.
Pri vyššom počte alebo činnostiach , ktoré si vyžadujú zvýšený dozor ( sánkovanie, plávanie, návšteva divadelného predstavenia) zástupkyňa zabezpečí ďalšieho zamestnanca predškolského zariadenia, alebo inú plnoletú osobu, ktorá dbá na bezpečnosť detí.
Pobyt detí vonku musí byť najmenej dve hodiny dopoludnia a dve hodiny odpoludnia v závislosti od dĺžky pobytu detí v predškolskom zariadení, a to v každom ročnom období. Pobyt detí môže byť skrátený, alebo vynechaný pri mimoriadne nepriaznivých meteorologických podmienkach, ktorými sú víchrica, prudký dážď, teploty pod –10 stupňov Celzia, alebo pri nadmernom znečistení ovzdušia.

 

    11. Starostlivosť o vonkajšie priestory

Starostlivosť o vonkajšie priestory:

     - kvalita piesku a udržovanie piesku

     - zabezpečenie opatrení zabraňujúcich znečisťovanie pieskoviska:

  • raz za dva týždne: vyčistiť, prekopať, prehrabať, poliať pitnou vodou,        
  • výmena piesku – podľa kvality piesku, najmenej raz za 5 rokov
  • starostlivosť o stav preliezok, hojdačiek a ďalších zariadení detských ihrísk   

Z hľadiska bezpečnosti detí:

 Za starostlivosť o stav preliezok, hojdačiek a ďalších zariadení detských ihrísk z hľadiska bezpečnosti detí zodpovedajú p.učiteľky určené v rozdelení úloh ( plán práce školy ). Pri zistení nedostatku zabezpečia zápis, návrh odstránenia nedostatku , odstránenie nedostatku.

Hračky pre hry na školskom dvore sú uložené v skladoch ( vymedzených priestoroch ). Ich čistenie sa realizuje priebežne podľa potreby.

Za ich kvalitu zodpovedajú p.učiteľky a pevádzkové pracovníčky.

O udržiavanie chodníkov,zametanie,odpratávanie snehu sa stará školníčka MŠ.Za prekopávanie pieskovísk zodpovedá školníčka MŠ.    

Kosenie trávy zabezpečuje Obecný Úrad vo Svätom Petre.

Prostredie MŠ je chránené pred zdraviu škodlivými faktormi vonkajšieho prostredia,pred hlukom,znečistením ovzdušia vďaka vhodnému umiestneniu areálu v menej frekventovanej časti obce.

 

    12. Práca a povinnosti zamestnancov

- dodržiavať právne predpisy BOZ , zásady bezpečnosti práce,predpisy na zistenie BOZ

zásady ochrany zdravia pri práci

- náležite používať OOPP a starať sa o ne.

- učiteľka - pracovné nohavice a tričko

- školníčka - pracovná obuv, rukavice

- zúčastňovať sa na školeniach a výcviku v záujme BOZ , podrobiť sa skúškam a lekárskym prehliadkam

- oznámiť bez odkladu svojmu nadriadenéme nedostatky,ktoré by mohli ohroziť BOZ

- nepožívať alkoholické nápoje,omamné látky, psychotropné látky na pracovisku v pracovnom čase,nenastupovať pod ich vplyvom do práce a dodržiavať určený zákaz fajčenia na pracovisku

 

Dozor v Materskej škole ustanovuje vyhláška MŠ SR č. 353 94 Z.z. o predškolských

zariadeniach. Pedagogický zamestnanec zodpovedá za bezpečnosť detí až do času,

kým ich neodovzdá inej pracovníčke predškolského zariadenia, resp.zákonnému zástupcovi,

alebo inej splnomocnenej osobe.

 

    13. Pracovné prostredie

Osvetlenie:

Osvetlenie miestností je prístupné, ľahko čistiace každých 6 mesiacov

Výmena vzduchu:

Miestnosti budovy predškolského zariadenia sú dostatočne vetrané. Vetranie môže byť iba za prítomnosti učiteľky alebo inej dospelej osoby, pričom je zákaz vystupovania na okenné rámy.

Meranie teploty:

Za predpísané teploty (nariadenie vlády SR č. 362/2006 o podrobnostiach o požiadavkách na výchovno – vzdelávacie zariadenie pre deti a mládež) v triedach je zodpovedná školníčka meterskej školy.

Herne a spláne                     22°C

Umyvárne                             24°C

Šatne                                     20°C

Priestory na TV                   15°C

 

V prípade poklesu alebo zvýšenia teploty upozorní svojho nadriaeného a prekonzultuje s kuričom materskej školy. Prevádzka môže byť iba ak neklesne teplota vzduchu v troch po sebe nasledujúcich dňoch pod 18°C.

Zabezpečenie čistoty a údržby:

Prevádzkové priestory sa udržujú v bezpečnom a hygienickom stave pravidelnou dezinfekciou a upratovaním.

Čistenie podláh sa prevádza 3-krát denne navlhko,vysávanie 2x týždenne, utieranie prachu denne, čistenie okien 2-krát ročne zvonka i zvnútra, bielenie sociánych miestností minimálne 1-krát za 2 roky, umývanie umývadiel, WC, podláh v sociálnych miestnostiach denne dezinfekčným prostriedkom. Dezinfekcia hračiek 1-krát mesačne, v prípade výskytu infekcie ihneď.

Starostlivosť o vonkajšie priestory:

Pieskoviská sa pravidelne dopĺňajú a polievajú. Hracie plochy sú trávnaté, postupne sa vymieňajú preliezačky podľa normy EU.

Skladovanie a manipulácia s posteľnou bielizňou:

Používaná posteľná bielizeň sa vymieňa dvojtýždenne, o jej čistenie sa starajú rodičia. Rodičia majú možnosť používania vlastnej posteľnej bielizne ako aj protialergických vankúšov, paplónov.

Zneškodňovanie odpadu:

Materská škola má vlastnú žumpu, odpadové nádoby (počet 4ks) sa vyprázdňujú zvyčajne dvojtýždenne. V triedach sa odpadové koše vyprázdňujú a dezinfikujú denne.

 

    14. Ochrana spoločného a osobného majetku

Vchody do školy sú zaistené bezpečnostnými zámkami. Kľúč od materskej školy má zást. riad. riaditeľky, školníčka, upratovačka. Ostatné kľúče sú v uzamykateľnej skrinke.

V priebehu prevádzky za uzamykanie jednotlivých vchodov zodpovedajú prevádzkové zamestnankyne.

Vetranie miestností sa uskutočňuje len v prítomnosti zamestnanca školy. Pri odchode z triedy je učiteľka povinná odložiť didaktickú techniku na uzamykateľné, vopred určené miesto.

Jednotliví zamestnanci zodpovedajú za inventár v rozsahu uvedenom v zmluve o hmotnej zodpovednosti, ktorá je s pracovníkom uzatvorená písomne. Ďalšie práva a povinnosti súvisiace s ochranou majetku si zamestnanci plnia v zmysle pracovnej náplne. Službukonajúci zamestnanec pri odchode z pracoviska skontroluje uzatvorenie okien.

 

15. Ochrana osobného majetku

Osobné veci si zamestnanci ukladajú na určené uzamykateľné miesto / šatňa/.

Kľúče od uvedených miestností majú zamestnanci pri sebe, alebo ukryté.

Za peniaze vyberané od rodičov zodpovedajú poverené (triedne) učiteľky.

V prípade nedodoržania týchto opatrení pracovníčka preberá plnú zodpovednosť za prípadnú stratu.

Školský poriadok materskej školy je vypracovaný v zmysle zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní, Pracovného poriadku pre pedagogických a ostatných zamestnancov škôl a školských zariadení vydaného MŠ SR pracovného poriadku pre pedagogických a ostatných zamestancov materskej školy vo Svätom Petre.

 

    16. Pokyny pre návštevníkov

V budove MŠ je bez sprievodu zamestnanca MŠ zakázaný akýkoľvek pohyb cudzej osoby.

Návštevy cudzích osôb sa hlásia zást. riad. školy, ktorá zabezpečí ich sprievod zamestnancom školy.

 

    17. Plán opatrení pre prípad mimoriadnych udalostí  a havárií

Únikové cesty a núdzové východy sú trvalo voľné, aby sa mohli kedykoľvek použiť a vedú najkratšou cestou na voľné priestranstvo.

Dvere núdzových východov sa otvárajú smerom dnu.

Každá trieda má vlastný funkčný núdzový východ, označený. Ročne raz sa prevádza s deťmi cvičný poplach.

S evakuačným plánom je oboznámený každý pracovník a je dostupný každému.

 

    18. Pracovná náplň prevádzkových pracovníkov

Prevádzkoví pracovníci:

  • rešpektujú pokyny riaditeľky MŠ a úzko spolupracujú aj s učiteľkami MŠ
  • používajú pracovnú odev a obuv
  • dodržiavajú bezpečnostné predpisy a pracovný poriadok, s ktorým boli oboznámení
  • vystupujú a pôsobia na deti v súlade požiadaviek pedagogických pracovníčok MŠ

Úlohy bežného upratovania:

  • trikrát denne navlhko utrieť podlahy všetkých miestností, podlahy chodieb a hygienických zariadení
  • teplou vodou s dezinfekčným prostriedkom umyť sedadlá záchodov, držadlá záchodov svojho rajónu
  • denne poutierať prach z nábytku, okenných rámov
  • vysávať prach s kobercov 2x týždenne
  • každý piatok dôkladne očistiť stoly a stoličky
  • starať sa o kvety na chodbách a triedach
  • urobiť bežné vetranie a vykurovanie miestností, navlhko poutierať i na chodbách vždy, len čo sa deti preoblečú a preobujú, spravidla trikrát denne
  • pripraviť ležadlá na spanie
  • denne vetrať prikrívky a poutierať prach z detských hračiek
  • raz za 14 dní vyprášiť prikrývky,  dezinfekčným roztokom umyť hračky
  • denne vyprázdňovať nádoby na smeti
  • pranie a žehlenie prádla MŠ

Pri starostlivosti o deti a ich zdravie:

  • pomáhať učiteľkám vyzliekať a obliekať deti
  • poumývať a preobliekať detí, ktoré sa znečistia
  • čistiť hygienické potreby pre deti, ak sa vyskytnú prenosné choroby, robiť bežnú dezinfekciu detí podľa pokynov, ktoré dostáva MŠ od školskej správy.

Pri starostlivosti o školskú budovu, ihrisko a jeho okolie:

  • dbať, aby sa vodovodné a iné zariadenia boli udržiavané v dobrom stave
  • včas hlásiť riaditeľke MŠ tie opravy, ktoré prevádzkový pracovník nevie sám opraviť alebo odstrániť
  • udržiavať poriadok a čistotu v záhrade, na ihrisku, peskovisku a na iných zariadeniach materskej školy
  • polievať ihriská a záhradu podľa potreby a vykonávať aj iné domovnícke práce

Úlohy veľkého upratovania:

  • oprášiť steny
  • vyčistiť okná, vytrieť okenné rámy teplou vodou a čistiacim prostriedkom
  • umyť okenné tabule s roztokom okeny a vyleštiť ich zvnútra i zvonka
  • poutierať prach, umyť všetky dvere z oboch strán
  • nábytok a drevený nábytok ošetriť a vyleštiť leštiacimi prostriedkami
  • vyklepať ležadlá, čalúnený nábytok a boberce
  • odmontovať ochranné sklá svietidiel a umyť ich vlažnou vodou s čistiacim prostriedkom a po uschnutí ich znova namontovať
  • vykonávať aj ďalšie práce podľa pokynov riaditeľky Mš

 

  • 19. Pracovné povinnosti učiteľky
  • zodpovedá za výsledky vých. práce v triede predovšetkým za to, že použije vhodné pedag. prostriedky, že vykoná všetko, aby výchovná práca bola v súlade so zásadami výchovy detí predškolského veku
  • plánuje vých. prácu a starostlivo sa na ňu pripravuje
  • vedie príslušnú triednu dokumentáciu
  • podieľa sa na zostavovaní ŠVP
  • je osobne zodpovedná za ochranu a bezpečnosť detí v čase, keď s nimi pracuje až do času, kým ich neodovzdá inej zamestnankyni, rodičom, alebo ich zástupcom
  • činnosť detí riadi tak, aby predišla úrazom
  • zachováva stanovené usporiadanie dňa
  • 2x ročne písomne hodnotí svoju prácu, výchovno-vyuč. výsledky s deťmi
  • zúčastňuje sa tr. schôdzí
  • aktivizuje rodičov na pomoc MŠ v oblasti : 1. brigád

                                                                       2. sponzorstva

                                                                       3. rôznej pomoci

  • prehlbuje cit rodiny k spolupatričnosti medzi deťmi a rodičmi v triede, i deťmi a rodičmi celej MŠ.
  • dbá o svoj odborný rast študovaním odbornej literatúry i navštevovaním podujatí
  • vedie zápisnicu na poradách a prac. poradách
  • aktívne sa zapája pri organizovaní rôznych akcií
  • Úzko spolupracuje s OÚ a ZŠ
  • objednáva časopisy pre deti, uč. MŠ
  • stará sa o výzdobu MŠ
  • zapája sa do brigádnickych prác pri upratovaní MŠ a dvora
  • vedie kroniku školy
  • uskutočňuje metodickú a poradenskú činnosť pre rodičov
  • dodržiava prevádzkový a pracovný poriadok
  • zasiela práce detí na súťaže
  • pripravuje výstavy detských prác

 

  • 20. Pracovné povinnosti zast. riad. MŠ
  • riadi a kontroluje vých. vzdel. činnosť na škole
  • plánuje, organizuje a hodnotí metodickú a poradenskú činnosť
  • v spolupráci s ostatnými pracovníkmi zostavuje ročný plán MŠ
  • určuje zásady vnútorného poriadku školy, schvaľuje režim dňa tried a pracovný čas zamestnancov školy
  • spolupracuje so vštkými činiteľmi, ktoré podporujú prácu školy
  • zabezpečuje a kontroluje dodržiavanie BOZ, PO, CO
  • dbá, aby dĺžka pobytu detí bola primeraná požiadavkam rozvoja detí predškolského veku
  • stará sa a kontroluje úroveň hygieny celého zariadenia
  • spolupracuje so ŠJ
  • riadi, kontroluje výchovno – vzdelávaciu činnosť a vykonáva priamu vychovno – vzdelávaciu činnosť s deťmi
  • zabezpečuje prostriedky (podľa možností) na potrebu výchovno – vzdelávacej prace s deťmi
  • rozhoduje o vhodnom čase čerpania náhradného voľna, prípradne o vhodnej úprave prac. času
  • zodpovedá za správnosť evidencie osob. spisov zamestnancov
  • sústavne sa stará o odborný rast zamestnancov školy
  • zamestnancom prideľuje práce so zreteľom na ich schopnosti, skúsenosti a so zreteľom na ich zdravotný stav
  • vytvára vhodné podmienky na pracoviskách v škole, aby výkon práce bol kvalitný, hospodárny a bezpečný

.................................................................................................................................................................................

 

Školský poriadok

šk. rok 2012/2013

Vypracovala zást. riad. MŠ

Ema Šillingová

Obsah

 

  1. Charakteristika MŠ
  2. Prevádzka MŠ
  3. Zápis a prijímanie detí do MŠ
  4. Príchod  a odchod detí do MŠ
  5. Dochádzka Detí
  6. Styk s rodičmi
  7. Zdravotná starostlivosť
  8. Oblečenie detí
  9. Organizácia stravovania
  10. Úhrada za MŠ
  11. Práva a povinnosti detí a rodičov
  12. Pobyt detí vonku
  13. Starostlivosť o hygienu, zdravie a bezpečnosť detí
  14. Ochrana spoločného a osobného majetku

Prílohy:

Školský poriadok pre zamestnancov

Školský poriadok materskej školy je vypracovaný v zmysle zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove  a vzdelávaní, vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 306//2008 Z. z. o materskej škole a zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s prihliadnutím na špecifické podmienky Materskej školy vo Svätom Petre.

 

  1. Charakteristika materskej školy

MŠ sa nachádza v menej frekventovanej časti obce, v typizovanej poschodovej budove na poschodí, kde  sa nachádzajú dve triedy s vyučovacím jazykom slovenským.

MŠ poskytuje celodennú starostlivosť deťom vo veku od 2 – 6 rokov a deťom s odloženou školskou dochádzkou. Na žiadosť rodičov poskytujeme aj možnosť poldenného pobytu detí.

Pedagogický proces vytvára predpoklady pre zdravý, fyzický, psychický i estetický rozvoj detí uplatňovaním individuálnej, skupinovej formy práce.

Deti sa prijímajú začiatkom šk. roka, ale pokiaľ to kapacita dovoľuje, tak aj v priebehu šk. roka na základe prihlášky dieťaťa do materskej školy.

 

2. Prevádzka materskej školy

Materská škola je v prevádzke v pracovných dňoch  od 6,45 do 16,30 hod.

Zástupkyňa materskej školy:                         Ema Šillingová

 

Konzultačné hodiny:                                     na základe dohody s rodičom

 

Organizácia tried a vekové zloženie:             IV. vek. skupina         2 – 4roč. deti

                                                             V. vek. skupina         4 – 5roč. deti

                                                             VI. vek. skupina         5 – 6roč. deti

 

Prevádzka materskej školy bola prerokovaná s rodičmi a odsúhlasená štatutárom - riaditeľkou základnej školy Mgr. Ingrid Zachorecovou.

 

    3.  Zápis a prijímanie detí do MŠ

    Zápis na nasledujúci šk. rok sa  uskutočňuje v mesiaci február, marec. Pri zápise rodič vyplní tlačivo – Prihlášku dieťaťa do MŠ, kde uvádza nasledovné údaje:

Meno a priezvisko dieťaťa – podľa rodného listu

Dátum a miesto narodenia, rodné číslo

Bydlisko

Číslo telefónu doma i do zamestnania / mobil /

Zamestnávateľa rodičov

Dátum začatia dochádzky do MŠ

Potvrdenie detského lekára o zdravotnom stave dieťaťa

Podpisy rodičov

a) Miesto a čas ako i spôsob zápisu určí riaditeľka MŠ. Oznam zverejní na nástenke v MŠ, v miestnom rozhlase.

b) Pri zápise dieťaťa a s OPŠD je povinnosťou rodiča predložiť vyjadrenie a potvrdenie OPPP.

c) Pri zápise detí vyžadujúce osobitnú starostlivosť sú rodičia tiež povinní predložiť vyjadrenie OPPP a odborného lekára o druhu a stupni postihnutia dieťaťa.

d) Do MŠ sa prijímajú deti zvyčajne od začiatku  školského roka, ale keď to kapacita dovoľuje, tak aj v priebehu šk. roka, najneskôr do 20. apríla.

O rozdelení detí do jednotlivých tried rozhoduje riaditeľka zariadenia na základe vekových osobitostí detí.

 

    4. Príchod  a odchod detí do MŠ

a) Prevádzka MŠ je od 6,45 do 16,30hod denne. Deti odporúčame doniesť do 8,30. Deti sa zhromažďujú v dvoch triedach.

b) Za príchod a odchod detí zodpovedajú rodičia, preto je rodič povinný svoje dieťa odovzdať učiteľke.

c) Rodič po zahlásení si môže vyzdvihnúť dieťa počas dňa hocikedy.

d) Na prevzatie svojho dieťaťa môže rodič splnomocniť písomne aj súrodenca dieťaťa staršieho ako 10 rokov, alebo inú. učiteľkám známu osobu, ktorá po prevzatí dieťaťa za dieťa plne zodpovedá.

e) Zvláštne rodinné okolnosti ako napr. súdne rozvodové konanie treba tiež oznámiť učiteľkám

 

    5. Dochádzka detí

a) Pravidelná dochádzka detí  je nutná. Bezdôvodné vynechávanie brzdí adaptáciu dieťaťa.

b) Vopred známe príčiny neprítomnosti dieťaťa je potrebné nahlásiť osobne alebo na tel. čísle MŠ.

c) Ak rodič do 14 dní neoznámi dôvod neprítomnosti dieťaťa, alebo opakovane porušuje vnútorný poriadok MŠ, riaditeľka po predchádzajúcom upozornení môže rozhodnúť o ukončení dochádzky dieťaťa do MŠ.

d) Dlhodobú neprítomnosť, ak je to rodičom vopred známe, treba písomne oznámiť riaditeľstvu MŠ.

 

    6. Styk s rodičmi

a) Zvláštne okolnosti zdravotného stavu, zlozvyky je rodič povinný oznámiť učiteľkám.

b) Každodenné problémy sa riešia pri príchode a odchode detí.

c) V každom polroku sa uskutočnia dve zasadnutia rodičov spojené s odbornými prednáškami, metodickým poradenstvom, podľa potreby sa pozvú aj odborníci (psychológ, pediater, logopéd, atď. ..)

d) Informácie organizačného rázu sa oznamujú na informačnej tabuli, oznamy žiadame sledovať.

e) Pri akýchkoľvek nejasnostiach, problémoch, sťažnostiach prvou inštitúciou je riaditeľstvo MŠ až potom ďalšie orgány.

f) Informácie o deťoch a o MŠ vôbec poskytujú učiteľky, prípadne zástupkyňa riad., pracovníčky THP nemajú v kompetencii poskytovať žiadne informácie.

g) Podrobný plán spolupráce rodiny a školy, vrátane plánovaných spoločných akcií a podujatí je rozpracovaný v ročnom pláne školy, ktorý je na vyžiadanie každému k nahliadnutiu.

 

    7. Zdravotná starostlivosť

a) Choré dieťa sa do zariadenia sa do zariadenia neprijíma. Učiteľka po rannom filtri má právo choré dieťa poslať domov. V MŠ sa nepodávajú žiadne lieky.

b)Ak dieťa ochorie počas pobytu v MŠ, rodič bude telefonicky vyrozumený. Dieťa k lekárovi odprevádzajú rodičia.

c) Potvrdenie o zdravotnom stave dieťaťa po chorobe žiadame predložiť v malých zošitoch / slovník.

d) Rodič je povinný denne sa starať o čistotu a hygienu dieťaťa.

e)     Denná hygiena detí v MŠ:

rodičia zabezpečia pre deti hygienické potreby, zubnú pastu a kefku, pohár

každé dieťa má vlastnú posteľnú bielizeň, pyžamo a uterák, vymieňa sa dvojtýždenne, o ich čistotu sa starajú rodičia doma

- po jedle si umývajú zuby

pitný režim detí je dostatočne zabezpečený v MŠ

    8. Oblečenie detí

-Rodič zodpovedá za správne oblečenie dieťaťa. Deti strávia na čerstvom vzduchu denne 2 hodiny, výnimkou je iba silný vietor, dážď či mráz.

a) Odporúčame praktizovať pohodlné, voľné oblečenie. Je potrebné, aby deti mali náhradné oblečenie.

b) Na cvičenie potrebujú deti tričko s krátkym rukávom, krátke nohavice a ponožky

c) Všetky veci detí treba označiť.

 

    9. Organizácia stravovania

a) Strava sa podáva 3x denne:                 desiata           9,00 - 9,20

obed              11,45 – 12,15

olovrant         14,45 – 15,00

Upozorňujeme rodičov, že v MŠ sa nepodávajú raňajky, preto je potrebné, aby sa deti najedli doma.

b) Stravné na deň je 1,12 €. Termín úhrady je vyvesený na informačnej tabuli

c) Pri neprítomnosti dieťaťa je možné odhlásiť sa najneskôr ráno do 8,30. Informácie ohľadom stravovania podáva riaditeľka ZŠS

 

   10. Úhrada za MŠ

Podľa vyhlášky MŠ SR 245/2008 rodičia sú povinní prispievať na čiastočnú úhradu neinvestičných nákladov spojených s hmotným zabezpečením školských zariadení.

Úhrady sú nasledovné:

  • deti od 2 do 5 rokov        -           5,- eur mesačne
  • deti nad 5 rokov neplatia

Tento príspevok sa uhrádza vopred na dva mesiace a to do 10. dňa v mesiaci. Peniaze od rodičov vyberajú triedne učiteľky, ktoré vydajú potvrdenie o prevzatí. Tieto peniaze sa odvádzajú zriaďovateľovi.

Ak rodič poplatok neuhradí do 10 dní od písomnej výzvy, dieťa sa z MŠ vyradí, o vyradení sa podáva písomné rozhodnutie.

 

   11. Práva a povinnosti detí a rodičov

Práva dieťaťa

· rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu,

· bezplatné vzdelanie pre päťročné deti pred začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky v materských školách,

· vzdelanie v štátnom jazyku a materinskom jazyku v rozsahu ustanovenom zákonom,

· individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav v rozsahu ustanovenom zákonom,

· úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti,

· poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním,

· výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí,

· organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny,

· úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu,

· na informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov,

· na individuálne vzdelávanie za podmienok ustanovených zákonom podľa § 24.

·  Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám, a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelávanie umožňujú.

· Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo používať pri výchove a vzdelávaní špeciálne učebnice a špeciálne didaktické a kompenzačné pomôcky;

 

Dieťa je povinné

· neobmedzovať svojím konaním práva ostatných osôb zúčastňujúcich sa výchovy a vzdelávania,

· dodržiavať školský poriadok školy a ďalšie vnútorné predpisy školy

· chrániť pred poškodením majetok školy a majetok, ktorý škola alebo školské zariadenie využíva na výchovu a vzdelávanie,

· konať tak, aby neohrozoval svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj zdravie a bezpečnosť ďalších osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní,

· ctiť si ľudskú dôstojnosť svojich spolužiakov a zamestnancov školy alebo školského zariadenia,

· rešpektovať pokyny zamestnancov školy alebo školského zariadenia, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, vnútornými predpismi školy a dobrými mravmi.

 

 

Zákonný zástupca dieťaťa má právo

· vybrať pre svoje dieťa školu alebo školské zariadenie, ktoré poskytuje výchovu a vzdelávanie podľa tohto zákona, zodpovedajúce schopnostiam, zdravotnému stavu, záujmom a záľubám dieťaťa, jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnosti a etnickej príslušnosti; právo na slobodnú voľbu školy alebo školského zariadenia možno uplatňovať v súlade s možnosťami výchovno-vzdelávacej sústavy

· žiadať, aby sa v rámci výchovy a vzdelávania v škole alebo v školskom zariadení poskytovali deťom a žiakom informácie a vedomosti vecne a mnohostranne v súlade so súčasným poznaním sveta a v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa zákona,

· oboznámiť sa s výchovno-vzdelávacím programom školy alebo školského zariadenia a školským poriadkom,

· byť informovaný o výchovno-vzdelávacích výsledkoch svojho dieťaťa,

· na poskytnutie poradenských služieb vo výchove a vzdelávaní svojho dieťaťa,

· zúčastňovať sa výchovy a vzdelávania po predchádzajúcom súhlase riaditeľa školy na edukačných aktivitách určených ročným plánom školy

· vyjadrovať sa k výchovno-vzdelávaciemu programu školy alebo školského zariadenia

 

 

Zákonný zástupca dieťaťa je povinný

· vytvoriť pre dieťa podmienky na prípravu na výchovu a vzdelávanie v škole

· dodržiavať podmienky výchovno-vzdelávacieho procesu svojho dieťaťa určené školským poriadkom,

· dbať na sociálne a kultúrne zázemie dieťaťa a rešpektovať jeho špeciálne výchovnovzdelávacie potreby,

· informovať školu o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania,

· prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky,

· predložiť škole lekárske potvrdenie, ak neprítomnosť dieťaťa z dôvodu ochorenia trvá dlhšie ako tri po sebe nasledujúce dni.

 

   12. Pobyt detí vonku.

Pobyt vonku obsahuje pohybové aktivity detí, vychádzky, edukačné aktivity. V záujme psychosomatického rozvoja dieťaťa sa realizuje pobyt vonku každý deň. Výnimkou sú nepriaznivé klimatické podmienky: silný nárazový vietor, silný mráz a dážď. V jarných a letných mesiacoch sa pobyt vonku upravuje vzhľadom na intenzitu slnečného žiarenia a zaraďuje sa 2× do dňa – dopoludnia a popoludní. Počas pobytu vonku je učiteľ povinný zabezpečovať deťom plnohodnotnú, organizovanú činnosť, venuje deťom zvýšenú pozornosť, dodržiava požiadavky bezpečnosti a ochrany zdravia v zmysle príslušných všeobecne záväzných predpisov a pokynov riaditeľky školy. Prevádzkoví zamestnanci pred začiatkom pobytu na ŠD skontrolujú bezpečnosť prostredia. Pred nástupom detí na pobyt vonku, učiteľka, ktorá je prvá na školskom dvore uzamkne prístupovú bránu.

 

   13. Starostlivosť o hygienu, zdravie a bezpečnosť detí

V starostlivosti o zdravie, hygienu a bezpečnosť detí sa zamestnanci materskej školy riadia všeobecne záväznými právnymi predpismi, najmä § 7 vyhlášky Ministerstva školstva SR č. 306/2008 Z.z. o materskej škole, zmenami vo vyhláške MŠ SR č. 308/2009 Z.z., zákonom MŠ SR č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní Zákonníka práce, zákonom č. 355/2007 Z.z. o ochrane a podpore a rozvoji verejného zdravia, vyhláška MZ SR č. 527/2007 Z.z. o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež, vyhláška MZ SR č. 533/2007. pracovným poriadkom a internými pokynmi riaditeľky materskej školy.

Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch MŠ a ochranu zdravia detí zodpovedajú aj prevádzkoví zamestnanci a to v rozsahu im určenej pracovnej náplne.

V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa sú učitelia povinní zabezpečovať aktívnu ochranu detí pred sociálno – pedagogickými javmi, monitorovať zmeny v správaní detí a v prípade oprávneného podozrenia z fyzického, alebo psychologického týrania či ohrozovania mravného vývinu bezodkladne riešiť problém v spolupráci s vedením školy a centrom výchovnej a psychologickej prevencie, prípadne PPP, kontaktovať príslušný odbor sociálnych vecí, pediatra a príslušné oddelenie policajného zboru.

V prípade akútneho prenosného ochorenia dieťaťa zabezpečiť nad ním dočasný dohľad, izoláciu od ostatných detí a bez meškania informovať zákonného zástupcu.

Pedagogický zamestnanci nesmú v MŠ podávať žiadne lieky. Podávanie liekov môže realizovať iba rodič a to vždy v dohodnutom čase.

V prípade úrazu poskytnúť prvú pomoc a konzultovať s lekárom. Oznámenie o úraze podá rodičovi učiteľka, pri ktorej sa úraz stal a eviduje ho do knihy úrazov.

V priestoroch školy a školského areálu je prísne zakázané používať alkoholické nápoje a iné psychotropné látky. V priestoroch školy a pred budovou MŠ je prísny zákaz fajčenia.

 

   14. Ochrana spoločného a osobného majetku

Ochrana spoločného majetku

Vchody do školy sú zaistené bezpečnostnými zámkami. Kľúč od materskej školy má zást. riad. riaditeľky, školníčka, upratovačka. Ostatné kľúče sú v uzamykateľnej skrinke.

Vedúca školskej jedálne a kuchárky majú samostatný vchod.

V priebehu prevádzky za uzamykanie jednotlivých vchodov zodpovedajú prevádzkové

zamestnankyne.

 

V budove školy je bez pracovníka školy zakázaný pohyb cudzej osoby.

Vetranie miestností sa uskutočňuje len v prítomnosti zamestnanca školy. Pri odchode z triedy

je učiteľka povinná odložiť didaktickú techniku na uzamykateľné, vopred určené miesto.

Jednotliví zamestnanci zodpovedajú za inventár v rozsahu uvedenom v zmluve o hmotnej

zodpovednosti, ktorá je s pracovníkom uzatvorená písomne. Ďalšie práva a povinnosti

súvisiace s ochranou majetku si zamestnanci plnia v zmysle pracovnej náplne. Službukonajúci

zamestnanec pri odchode z pracoviska skontroluje uzatvorenie okien.

 

Ochrana osobného majetku

Osobné veci si zamestnanci ukladajú na určené uzamykateľné miesto / šatňa/.

Kľúče od uvedených miestností majú zamestnanci pri sebe, alebo ukryté.

Za peniaze vyberané od rodičov zodpovedajú poverené (triedne) učiteľky.

V prípade nedodržania týchto opatrení pracovníčka preberá plnú zodpovednosť za prípadnú

stratu.

Školský poriadok materskej školy je vypracovaný v zmysle zákona č. 245/2008 Z.z. o

výchove a vzdelávaní, Pracovného poriadku pre pedagogických a ostatných zamestnancov

škôl a školských zariadení vydaného MŠ SR pracovného poriadku pre pedagogických a

ostatných zamestnancov materskej školy vo Svätom Petre.