OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Projekty a rozvojové programy

Interný projekt enviromentálnej

výchovy

 

 

Vypracovala zást. riad. MŠ

Ema Šillingová

 

Hlavným cieľomenvironmentálneho projektu
  detí, rodičov a učiteľov
je zlepšiť životné prostredie v okolí, v ktorom žijeme, bývame a hráme sa!

 

S environmentálnou výchovou začíname od najútlejšieho veku pri rešpektovaní vekových a individuálnych zvláštnosti detí. V predškolskom veku sú deti k všetkému navôkol omnoho citlivejšie a vnímavejšie ako dospelí. Sú prístupnejšie novým názorom, podnetom a nápadom. Čím skôr začneme formovať ich správanie sa voči prírode, tým väčší je predpoklad na dosiahnutie pozitívnych cieľov. 

Pri poznávaní prírody ako organickej súčasti životného prostredia, pôsobíme najmä na emocionálnu a vôľovo-aktívnu stránku osobnosti dieťaťa. Vytvárame vhodné podmienky pre pozitívne citové zážitky detí (zážitkové učenie). Environmentálna výchova má byť pestrá činnosť. Napriek tomu by mala byť zaujímavou a hravou činnosťou. Platí to aj pri uplatňovaní environmentálnej výchovy v materskej škole so zreteľom na nasledovné ciele:
- o prírode učiť, poznať najbližšie okolie, poukazovať na vzájomné súvislosti v prírode, umožniť deťom, aby vnímali prírodu všetkými zmyslami. Citový vzťah k prírode upevňovať cez praktickú činnosťvychovávať zmysel pre estetiku najbližšieho okolia, a to školy a domova
Cieľom environmentálnej výchovy v predškolskom zariadení je teda, aby sa deti dôsledne zaoberali témou prírody a životného prostredia. Pritom by mali nadobudnúť vedomosti, schopnosti a pripravenosť ekologicky myslieť a konať. Perspektívne by mali byť schopní brať pri rozhodovaní ohľad na šetrnejšie zaobchádzanie s prírodou.
Čiastkovými cieľmi je dôležité u dieťaťa:osvojovať rôzne spôsoby oboznamovania sa so spoločenským a prírodným prostredím ( pravdivo, v súlade s aktuálnymi, spoločenskými a prírodovedeckými poznatkami).utvárať pozitívny vzťah k bezprostrednému i širšiemu spoločenskému a prírodnému prostrediu, všímať si podstatné vlastnosti predmetov a javov a príčinné súvislosti prírodných a spoločenských javov a postupne chápať vzťahy medzi nimi (na elementárnej úrovni)utvárať emocionálne bohatý vzťah k prírode (pociťovať radosť z existencie a krás prírody - živej a neživej).uvedomiť si význam a hodnotu životného prostredia pre človeka i pre rôzne živočíchy. Prebúdzať elementárne cítenie, to znamená byť citlivý na aktuálny stav prírody a prejavy ničenia prírody a životného prostredia vôbec. Utvárať základy environmentálnej kultúry Taktiež sa snažíme u detí vypestovať ochranárske postoje. Nechceme, aby u detí prevažovala pohnútka zbytočne odtrhnúť kvet, zlomiť konár stromu, alebo zničiť mravenisko. Prajeme si, aby sa posilnilo prežívanie a radosť z ich existencie. Čiže hry využívame ako najprirodzenejší prostriedok environmentálnej výchovy, pričom máme na zreteli, že musia byť:veku primerané zaujímavé. Dbáme na to, aby každú hru a aktivitu deti vnútorne precítili a tak krok po kroku sa nám podarí vypestovať v deťoch lásku k zemi a k životu na nej. Environmentálnu výchovu možno charakterizovať ako celoživotný proces. Zameriava sa na časový rozmer od minulosti cez prítomnosť do budúcnosti. Sústreďuje sa od lokálnych až po globálne problémy. Stimuluje rozvoj senzibility, porozumenia, uvedomenia kritického myslenia a schopnosť riešiť problémy. Podnecuje rozvoj hodnôt a ďalších motivačných činiteľov citlivých na životné prostredie. Realizuje sa v procese získavania skúsenosti s učením v prirodzených podmienkach, v procese vzdelávania využíva priamu skúsenosť a praktické riešenie problémov.

 

Environmentálnu výchovu musíme chápať globálne, čiže nielen ako ochranu Zeme, životného prostredia, zdravý spôsob života, ale aj protidrogovú prevenciu. Aby sme splnili účel ekologických hier a aktivít, pri ich výbere musíme mať na zreteli to, že hra by mala byť primeraná veku, zaujímavá, mali by sa jej zúčastniť všetci prítomní, mala by mať jasné pravidlá a mala by viesť k určitému záveru. Každú hru deti musia precítiť, aby sme v nich postupne mohli pestovať lásku k Zemi a k životu na nej. Možnosti aktualizácie environmentálnej výchovy v materskej škole sú veľmi široké. Prvky environmentálnej výchovy môžeme uplatňovať vo všetkých organizačných formách počas celého pobytu detí v materskej škole.Pri organizovaní hier a aktivít s environmentálnymi prvkami platia určité zásady a pravidlá:pripraviť sa po teoretickej a materiálnej stránke prípravy. Každú činnosť vhodne motivovať.vzbudiť záujem a pozitívne naladenie na hru. objasniť zmysel a cieľ hry: čo hrou sledujeme. Je dôležité, aby deti mali dostatok poznatkov o prírode, ktorú v hre napodobňujú.jasne a zrozumiteľne vysvetliť pravidlá hry.vymedziť dostatok času a vhodný priestor pre vybranú hru,priblížiť deťom signály: začiatok, prerušenie, koniec.spravodlivo rozdeliť hráčov.limitovať spôsoby trvania - v najlepšom prestať.stanoviť spôsob hodnotenia a vždy vyzdvihnúť klady, poukázať na chyby.pochváliť všetky deti.často využívať básne, piesne, riekanky a hádanky (napomáhajú ľahšie si osvojiť nové poznatky)upozorňovať deti na zaujímavosti v prírode (nerasty, plody), ktoré môžu zbierať a vyhotoviť z nich kútiky, výzdobu miestnosti, nástenky, výtvarné práce.Každú činnosť, každú hru, každú aktivitu zameranú na environmentálnu výchovu vhodným spôsobom motivujeme . Uplatňujeme tiež také formy, metódy a prostriedky, ktoré aktivizujú detskú osobnosť a navodzujú pocit uspokojenia z dobre vykonanej práce.

 

CIELE  PROJEKTU  A ÚLOHY NA  ICH  REALIZÁCIU.

 

  Cieľ 1 : Prispievať k tvorbe podmienok pre telesnú, duševnú a spoločenskú pohodu dieťaťa po dobu jeho pobytu v materskej škole.

Cieľ 2 : Utvárať pozitívny vzťah k prírode na základe praktických skúseností, ktoré súvisia so starostlivosťou o rastliny a živočíchy.

 Cieľ  3 : Viesť deti a rodičov k zmene postojov a hodnotovej orientácie vo   vzťahu k aktívnej ochrane prírody a životného prostredia.

 

 CHARAKTERISTIKA PROJEKTU:

V enviromentálnej výchove treba rozvíjať osobnostnú duchovnú stránku človeka, aby bol schopný tvorivo a slobodne myslieť a konať v záujme záchrany života na Zemi  a vytvorenie harmonického spolužitia s prírodou a ľuďmi.

Usilujeme sa o pozitívne zmeny v spôsobe života našej MŠ, lebo našim záujmom je vychovať generáciu, ktorej bude  záležať na krásnej zdravej prírode a životnom prostredí

 

Plnenie cieľov a úloh enviromentálnej výchovy detí predškolského veku, ktoré Program výchovy a vzdelávania detí v materskej škole určuje, projekt napomáha a uspokojuje nielen našu prácu ale aj  deti a prostredníctvom detí aj rodičov, kladne ovplyvňuje medziľudské vzťahy. 

Aktivity projektu sú zamerané predovšetkým v oblasti:

-          pracovnej výchovy v okruhoch :staroslivosť o rastliny a živočíchy a starostlivosť o životné  prostredie

-          rozvíjania poznania v okruhoch príroda – staroslivosť o rastliny,les,  zvieratá, príroda okolo vodných tokov

-          výtvarná výchova vo všetkých okruhoch

-          pobyt vonku v okruhoch pozorovania a pobytov detí v prírode, cvičení v prírode

Formy a metódy realizácie projektu v materskej škole sa prispôsobujú vekovým osobitostiam a potrebám detí predškolského veku.

Využívame kolektívnu, skupinovú a individuálnu formu práce s deťmi –  forma práce je vždy podmienená potrebám na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa,  podporuje sa prirodzená detská zvedavosť, skúmavosť a tvorivosť, pričom hlavným prostriedkom a hlavnou výchovno-vzdelávacou metódou je hra.

Úlohy sú rozvrhnuté podľa obsahových celkov a tém týždňa spracovaných v učebných osnovách. 

 

Mesiac

Cieľ

Učebné stratégie

September

 

  1. Upevňovať poznatky o ročnom období
  2. Citovo vnímať krásu prírody, jej dary

 

  1. Výtvarne zobraziť zážitky a dojmy z pozorovania prírodného prostredia
  2. Na základe pozorovania slovne opísať, vyjadriť zážitky z vychádzky do prírody

 

 

  1. Jesenná vychádzka do prírody
  2. Zber jesenných plodov a rôzneho prírodného materiálu,

      Zber kvetov a listov, sušenie (herbár)

  1. Malovanie a kreslenie jesennej prírody

 

  1. Rozprávanie zážitkov a dojmov

Október

 

  1. Zapojiť sa do prípravy osláv jesene
  2. Citovo vnímať krásu a dary prírody

 

 

  1. Výtvarne vyjadriť poznatky z pozorovania prírody
  2. Prejaviť ochranárske postoje k prírode a k prírodnému prostrediu
  3. Zaujať pozitívny postoj k svojmu zdraviu

 

 

  1. Účasť na oberačkovej slávnosti
  2. Výstava ovocia a zeleniny „Ovocníčkovia, Zeleninkáči“

Tekvicová paráda, výstava tekvičiek, súťaž o „Naj Tekvičku“

  1. Kreslenie, maľovanie, modelovanie „Dary našej záhrady“
  2. Jesenná vychádzka do lesa

 

  1. Týždeň zdravej výživy

November

 

  1. Pripomenúť si ľudové zvyky a tradície spojené s príchodom zimy
  2. Zaujať ochranárske postoje k svojmu okoliu
  3. Rozprávať pocity a dojmy starostlivosti  o vtáky
  4. Overiť si z knižiek a encyklopédií, že svet je rozmanitý

 

 

  1. „Martin na bielom koni“
  1. Jesenné „upratovanie“ škol. dvora
  2. Starostlivosť o vtáčiky „Vyvesenie krmítka“
  3. Prezeranie knižiek a inej literatúry o ríši zvierat

Mesiac

Cieľ

Učebné stratégie

December

 

  1. Prejaviť vzťah k prírodnému prostrediu
  2. Zaujať pozotívne postoje k zvieracej ríši
  3. Zhotoviť z prírodného materiálu vianočné výzdoby
  4. Zapojiť sa do prípravy vianočných osláv

 

  1. Výtvarne zobraziť zážitky z prípravy osláv „Zimy“

 

  1. Starostlivosť o izbové kvety, ich ošetrovanie
  2. Starostlivosť o zvieratká v zime – kŕmenie
  3. Výzdoba MŠ – triedy
  4. Zdobenie vianočného stromčeka

      Posedenie pri jedličke s rodičmi

  1. Kreslenie, maľovanie zimnej prírody

Január

 

 

  1. Opísať prírodné javy na základe pozorovania (mráz,sneh)
  2. Rozšíriť poznatky detí o živej a neživej prírode
  3. Zaujať ochranárske postoje ku vtákom
  4. Skúmať vlastnosti snehu a experimentovať sním
  5. Tvoriť s využitím fantázie kompozičné celky

 

  1. Výchádzka do zimnej prírody
  2. Experimentovanie so snehom a ľadom
  3. Kŕmenie vtáčikov na šk. dvore
  4. Súťaž v stavaní snehuliaka „Naj Snehuliak“
  5. Zimná krajinka, projektovanie

 

Február

 

  1. Poznať zložky živej a neživej prírody
  2. Overiť si z kníh a encyklopédií, že svet je rozmanitý
  3. Tvoriť s využitím fantácie kompozičné celky
  4. Pozorovať a opisovať prírodné javy ovplyňované počasím

 

 

  1. Hry „Voda a piesok“
  2. Prezeranie encyklopédií filmov, DvD o Zemi
  3. Spoločná práca „Naša Zem“
  4. Hra na „Rosničky“

Marec

 

  1. Pozorovať a opísať typické znaky jari
  2. Zdôvodniť význam prírodného prostredia na základe pozorovania
  3. Poznať a opísať niektoré druhy kvetov (fialka, snežienka...)
  4. Výtvarne zobraziť poznatky o kvetoch

 

 

  1. Jarná vychádzka do prírody
  2. Hra na záhradníkov – siatie semienok

 

  1. Hra na „Jarné víly“
  2. Kreslenie a maľovanie jarných kvetov

Mesiac

Cieľ

Učebné stratégie

Apríl

 

  1. Prakticky uplatňovať starostlivosť o kvety v kvetinovom záhone
  2. Vedieť, že huby sú jedlé a nejdlé
  3. Poznať a opísať, rozlíšiť stromy a kríky, zdôvodniť ich význam
  4. Zvládnuť turistickú vychádzku do prírodného prostredia
  5. Na základe priameho pozorovania pomenovať, rozlíšiť niektoré lesné zvieratá
  6. Zapojiť sa do príprav osláv jary, Veľká noc
  7. Prejaviť vzťah k prírode a k prírodnému prostrediu
  8. Rozlíšiť, určiť niektoré voľne žijúce živočíchy

 

  1. Vyjadriť umeleckými prostriedkami zážitky z pozorovania

 

  1. Sadenie kvietkov, hrabanie

 

  1. Prezeranie kníh, časopisov o hubách
  2. Rozprávanie, vychádzka do prírody

 

  1. Vychádzka do prírody

 

  1. Vychádzka do blízkeho lesa
  2. Výstava veľkonočných kraslíc
  3. Zapojiť sa do zberu druhotných surovín
  4. Prezeranie DvD, encyklopédií „Malý ochrancovia“

Výchádzka k potoku

  1. Maľovanie, kreslenie jarnej prírody, koláž

Máj

 

  1. Pozorovať návrat vzťahovavých vtákov
  2. Citovo vnímať krásu prírody, jej krásu a jedinečnosť
  3. Poznať, opísať a rozlíšiť niektoré lúčné kvety
  4. Určiť niektoré spojitosti medzi rastlinnou a živočíšnou ríšou
  5. Výtvarne zobraziť zážitky a poznatky z prírody

 

 

  1. Pozorovanie v prírodnom prostredí
  2. Pozorovať kvitnúce stromy
  3. Zber lúčných kvetov (herbár), liečivých rastlín
  4. Vychádzka na lúku

 

  1. Maľovanie, kreslenie májovej prírody

Jún

 

  1. Na základe priameho pozorovania poznať, určiť a rozlíšiť exotické zvieratá
  2. Pozorovanie motýľov a hmyzu v prírode

 

 

  1. Návšteva detskej farmy, Zoo

 

  1. Hra „Malí bádatelia“